1. Talia i rozdanie:
- Używa się talii 32 kart (od siódemek do asów w każdym z czterech kolorów: trefl, karo, kier, pik).
- Przed rozdaniem wyjmuje się dwie dowolne karty i kładzie je zakryte na stole, tworząc tzw. skat.
- Każdy z trzech graczy otrzymuje po 10 kart w następującej kolejności: 3-4-3.
2. Licytacja (niem. Reizen):
- Gracz po lewej rozdającego rozpoczyna licytację, pytając kolejnego gracza „Ile?”.
- Licytacja polega na podawaniu wartości, która reprezentuje mnożnik wybranej gry (kolor atu, grand, null) pomnożony przez wartość bazową tej gry.
- Gracze licytują wyżej, pasują („pas”) lub odpowiadają aktualną stawką („dalej”).
- Licytacja trwa do momentu, gdy tylko jeden gracz nie spasuje. Ten gracz wygrywa licytację i zostaje rozgrywającym (niem. Alleinspieler).
- Rozgrywający musi osiągnąć co najmniej 61 punktów w lewach, aby wygrać swoją grę.
3. Deklaracja gry:
- Po wygranej licytacji rozgrywający podnosi skata, ogląda jego zawartość i ma dwie opcje:
- Zagrać „z ręki” (niem. Handspiel): Nie dobiera kart ze skata.
- Dobrać skata (niem. Aufnehmen): Bierze obie karty ze skata do swojej ręki, a następnie odkłada dwie dowolne zakryte karty na miejsce skata. Te odłożone karty mogą zawierać atuty i punkty, które będą liczone na jego korzyść lub niekorzyść.
- Następnie rozgrywający deklaruje rodzaj gry, którą zamierza rozegrać:
- Gra kolorowa (niem. Farbspiel): Wybiera jeden z czterech kolorów jako kolor atu. Walety (niem. Buben) są zawsze najwyższymi atutami w stałej kolejności: trefl, pik, kier, karo. Po waletach następuje wybrany kolor atu w standardowej kolejności (as, dziesiątka, król, dama, dziewiątka, ósma, siódemka). Pozostałe kolory nie mają znaczenia atutowego.
- Grand: Jedynymi atutami są cztery walety w stałej kolejności (trefl, pik, kier, karo). Nie ma koloru atu. Jest to gra trudniejsza i wyżej punktowana.
- Null: Rozgrywający zobowiązuje się do nie wzięcia ani jednej lewy. W tej grze nie ma atutów, a karty w każdym kolorze liczą się w standardowej kolejności (as, król, dama, walet, dziesiątka, dziewiątka, ósma, siódemka). Wyróżnia się Null zwykły i Null Ouvert (rozgrywający wykłada swoją rękę po pierwszej lewie).
4. Rozgrywka lew:
- Gracz siedzący po lewej rozdającego rozpoczyna pierwszą lewę, wykładając dowolną kartę.
- Kolejni gracze muszą dołożyć kartę w kolorze dołożonej karty, jeśli taką posiadają.
- Jeśli gracz nie ma karty w kolorze, może dołożyć dowolną inną kartę, w tym atuta (jeśli jest to gra kolorowa lub grand).
- Lewę bierze gracz, który wyłożył najwyższego atuta w danej lewie. Jeśli w lewie nie ma atutów, lewę bierze gracz, który wyłożył najwyższą kartę w kolorze rozpoczęcia lewy.
- Gracz, który wziął lewę, rozpoczyna następną.
- Rozgrywka trwa 10 lew.
5. Liczenie punktów:
- Po rozegraniu wszystkich lew następuje zliczenie punktów zdobytych przez rozgrywającego i obrońców (pozostałych dwóch graczy grających razem).
- Wartości punktowe kart:
- As: 11 punktów
- Dziesiątka: 10 punktów
- Król: 4 punkty
- Dama: 3 punkty
- Walet: 2 punkty
- Dziewiątka, Ósemka, Siódemka: 0 punktów
- Łączna suma punktów w talii wynosi 120.
- Wygrana rozgrywającego: Aby wygrać grę kolorową lub grand, rozgrywający musi zdobyć co najmniej 61 punktów. Przy grze Null, rozgrywający wygrywa, jeśli nie weźmie ani jednej lewy.
- Przegrana rozgrywającego: Jeśli rozgrywający nie osiągnie 61 punktów (lub weźmie lewę w grze Null), przegrywa.
- Wartość gry: Punkty za wygraną lub przegraną grę oblicza się mnożąc wartość bazową danego rodzaju gry (kolor, grand, null) przez mnożnik. Mnożnik zależy od liczby posiadanych przez rozgrywającego „matadorów” (walety w sekwencji od trefla w dół lub ich brak).
6. Dodatkowe zasady i warianty:
- Istnieje wiele dodatkowych zasad i wariantów gry w skata, takich jak kontra, rekontra, szneider, schwarz, gra z otwartymi kartami, różne systemy licytacji i liczenia punktów.
To są podstawowe zasady gry w skata. Gra jest dość złożona i wymaga strategii, pamięci oraz umiejętności oceny ryzyka. Najlepiej nauczyć się grać, obserwując doświadczonych graczy lub grając pod ich okiem.